Що таке «електронний поліс» і чим він відрізняється від оформлення договорів в онлайн-режимі?

Що таке «електронний поліс» і чим він відрізняється від оформлення договорів в онлайн-режимі?

Що таке «електронний поліс» і чим він відрізняється від оформлення договорів в онлайн-режимі?

Останнім часом ведеться багато розмов про введення «електронного полісу» і про оформлення договорів обов’язкового страхування автоцивільної відповідальності в режимі online. При цьому не всі однаково розуміють, що все це означає і тому іноді, вимовляючи однакові слова, кажуть про різні речі.

Природно, виникає багато питань не тільки у страховиків, а й у страхувальників, і у потенційних споживачів страхових послуг.

«Електронний поліс» — це запис в централізованій базі даних МТСБУ про укладений договір страхування. При цьому наявність і зміст такого запису є необхідною і достатньою умовою для вирішення питання про наявність страхового забезпечення. Природно, оформлення «електронного полісу» відбувається в режимі online. Візуальна форма такого поліса у вигляді набору необхідних відомостей може бути роздрукована на простому аркуші паперу або бути відображена у вигляді файлу, візуалізіруемого за допомогою переносних електронних пристроїв (ноутбуків, планшетів, смартфонів). «Електронний поліс» в обов’язковому страхуванні автоцивільної відповідальності — це справа майбутнього. Поки такої форми договору обов’язкового страхування немає.

Без законодавчих змін впровадження «електронного полісу» неможливо. Абсолютна більшість страховиків-членів МТСБУ є затятими прихильниками впровадження «електронного полісу». Така форма договору повністю усуває проблеми виготовлення, зберігання, логістики, обліку та інвентаризації бланків, унеможливлює використання полісів компаній, діяльність яких припинена або припинена, але головне — наближає страхування до споживача, так як страхувальник отримує можливість, не виходячи з дому, без посередників , через інтернет, від початку до кінця укласти договір страхування.

Враховуючи масовість ОСАГО (на рік укладається близько 8 млн. договорів страхування), зрозуміло, що впровадження «електронного полісу» — це питання державне. Адже поліси повинні контролюватися органами ДАІ, визнаватися судовою системою, та й громадяни повинні розуміти, як з ними поводитися.

Всі ці питання повинні бать вирішені на законодавчому рівні та істотно перетворити звичні форми роботи наших державних органів. Враховуючи, що прогрес не можна зупинити і за «електронними полісами» — майбутнє, МТСБУ, безумовно, буде ініціювати необхідні законодавчі зміни, а також проводити дії, спрямовані на впровадження таких нововведень.

Оформлення договору страхування у чинній формі (на паперовому бланку) online — це синхронізація процесу оформлення договору страхування з внесенням інформації в централізовану базу даних МТСБУ. При цьому необхідною і достатньою умовою для вирішення питання про наявність страхового забезпечення є, все-таки, наявність поліса, оформленого на спеціальному бланку, незалежно від того, в якому режимі вона була внесена і є про нього запис в централізованій базі даних МТСБУ чи ні.

Впровадження системи «Green Card online» для повних членів МТСБУ

Якщо «електронний поліс», сподіваємося, в недалекому майбутньому з’явиться в Україні для договорів внутрішнього страхування, то при укладанні договорів міжнародного страхування «Зелена карта» без документа, оформленого на паперовому бланку, обійтися не вийде, принаймні, до тих пір, поки Україна не стане членом ЄС. Адже ми не зможемо змусити учасників дорожнього руху і поліцію всіх країн системи міжнародного страхування звертатися до бази даних МТСБУ для контролю за наявністю страхового забезпечення. Але саме щодо міжнародних договорів страхування прояви недобросовісності, шахрайства і фальсифікації найбільш чутливі для українського страхового ринку, враховуючи, взагалі кажучи, нелімітовані відповідальність за такими договорами.

Саме тому з лютого 2014 страховики-повні члени МТСБУ почали роботу з впровадження порядку оформлення договорів зелена карта online. Для цього була розроблена інформаційна система із співзвучною назвою «Green Card — online», яка є складовою частиною інформаційного комплексу МТСБУ. Через оnline систему вже оформлені тисячі договорів і з кожним днем активність її використання зростає. Якщо ззовні нічого не завадить, у другому півріччі 2014 практично всі договори міжнародного страхування оформлятимуться в режимі online.

Проте, впровадження online режиму оформлення договорів «Зелена карта» не було простим. Був загальний настрій страховиків рухатися в цьому напрямку, була затверджена добре продумана узгоджена технологія, були розроблені детальні інструкції для користувачів і проведені очні та дистанційні тренінги. З урахуванням глибокої попереднього опрацювання та злагодженості дій, досить швидко були вирішені всі IT запитання.

Основною проблемою впровадження нового порядку стала необхідність перебудувати бізнес-процеси оформлення та обліку укладених договорів страхування всередині кожної страхової компанії. Гальмувала процес також неможливість роздрукувати заповнений договір страхування на принтері у зв’язку з непристосованістю для друку діючої форми комплекту документів.

Утвердження і початок застосування нової форми бланків (перші бланки нової форми з’являться в обігу вже в червні 2014), зручною для роздрукування на принтері, а також підключення економічних стимулів, безумовно, сприятиме суттєвому прискоренню впровадження нового порядку.

Досвід впровадження системи «Green Card online» підтвердив загальновідомий постулат про те, що при впровадженні таких масштабних нововведень, що вимагають перенастроювання роками склалися бізнес-процесів, величезна робота лягає на плечі топ-менеджерів компаній. Без безпосередньої участі керівників, без їхньої позитивної націленості на результат і без їх чарівних методів впливу, успішне впровадження таких значущих проектів практично неможливо.

Нещодавно з’явилася інформація про те, що вже з вересня 2014 планується організація оформлення в онлайн-режимі і договорів ОСАЦВ. Чи справді це можливо?

З технологічної точки зору, безумовно, можливо. Тим більше що в МТСБУ вже є досвід впровадження подібної системи для «Зеленої карти». Як було відмічено, для впровадження оформлення договорів страхування в онлайн-режимі основною проблемою є перебудова бізнес-процесів усередині страхової компанії. Ця проблема для внутрішніх договорів страхування на порядок серйозніше, ніж для договорів «Зелена карта», адже в рік укладається близько 8 млн. договорів внутрішнього страхування і всього близько 700 тис. договорів міжнародного страхування.

Для проведення таких масштабних перетворень страховику повинен бути зрозумілий сенс реалізації такого завдання і, перш за все, в частині бізнес-ефекту для власної компанії. Адже поки основним документом, що підтверджує укладення договору страхування, є заповнений бланк поліса, ефект від впровадження онлайн-режиму не буде істотним. Якщо поліс на папері є, а в базі даних МТСБУ запису про нього немає і яка різниця при цьому, коли такий запис там з’явилася? Хіба це може бути підставою для визнання поліса недійсним? Тому, навряд чи вдасться так швидко впровадити подібне нововведення, адже організаційні витрати на впровадження такого механізму просто не будуть виправдані і це стримуватиме страховиків.

Чому для договорів зелена карта внесення інформації в базу МТСБУ одночасно з оформленням договору має сенс, а для договорів ОСАГО — ні?

Різниця полягає в тому, що договори міжнародного страхування, в основному, укладаються на строк 15 днів або 1 місяць. При настанні страхової події МТСБУ і страховик повинні негайно дати іноземному урегуліровщіку підтвердження наявності страхового забезпечення стосовно українського транспортного засобу. Більше того, зараз всі збитки за договорами зеленої карти за дорученням страховиків врегульовуються безпосередньо в МТСБУ.

Природно, все це неможливо оперативно робити, поки інформації про договір страхування немає в базі МТСБУ. Враховуючи багатомільйонні ліміти відповідальності за такими полісами, серед оформлених договорів міжнародного страхування досить значний відсоток фальсифікованих або фальшивих. Такі фальсифікації надзвичайно дорого коштують страховикам. Безумовно, окрім впровадження системи «Green Card — online», було б дуже важливо забезпечити технологічний контроль за наявністю української «Зеленої карти» на кордоні, при виїзді наших транспортних засобів з території України. Над цим нам ще належить попрацювати.

Як боротися з фальшивими полісами ОСАЦВ?

Всі проблеми, пов’язані з використанням полісів внутрішнього страхування вирішуються впровадженням «електронного полісу», який не передбачає наявності паперового документа у формі стандартизованого, централізовано виготовленого бланка страхового поліса. При такому підході необхідною і достатньою умовою наявності страхового забезпечення є наявність запису в базі МТСБУ.

Законодавчі зміни, необхідні для впровадження «електронного полісу» в Україні, розроблені спеціально створеної при МТСБУ робочою групою. Цією ж робочою групою було визначено принципи організації системи випуску «електронного полісу». Для заспокоєння страхувальників треба зауважити, що поява фальшивих полісів внутрішнього страхування поки є екзотикою.

Чому досі немає практичних дій з впровадження «електронного полісу»?

З урахуванням досвіду розвитку та впровадження інформаційних технологій в МТСБУ, можна стверджувати, що технологічних проблем для впровадження «електронного полісу» немає. Всі необхідні технологічні рішення і страховиками, і в МТСБУ можуть бути підготовлені і впроваджені протягом короткого терміну. Однак, проект «електронний поліс», як і все, що пов’язано з інформаційними технологіями, асоціюється з великими бюджетами і тому привертає увагу ззовні. Тому і бажають в зв’язку з цим щось «попрограмміровать» і «повнедрять» предостатньо. Чого тільки коштує гучне рішення Координаційної ради, прийняте ще в 2013 році про виділення певної компанії, з якою МТСБУ ніколи не працювало, 500 тис. грн. на складання технічного завдання на розробку інформаційної системи «електронний поліс».

На жаль, подібні речі іноді продавлюються політиками через органи управління Бюро. Треба сказати, що за державними мірками 500 тис. грн., Начебто, не так вже багато. Але для МТСБУ це, звичайно, безпрецедентний випадок і приклад безглуздих витрат. На думку багатьох, за ці гроші можна було б виконати необхідну для МТСБУ розробку.

Тим не менш, без законодавчих змін впровадження «електронного полісу» неможливо. Логічною була б така послідовність дій: спочатку ухвалення необхідних законодавчих норм, потім — розробки. У зв’язку з ситуацією в країні, безумовно, законодавцям поки не до страхування. Зараз, дійсно, насамперед, потрібно зробити все, щоб у нас в країні настав СВІТ і восторжествував РОЗУМ.

За матеріалами: Форіншурер

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>